maandag 19 september 2016

Bloggen over fotografie

Hoi allemaal,

Bloggen of kletsen: wie bepaalt of het bloggen of kletsen is.

Al  jaren fotografeer ik hobbymatig, zit met een paar vrienden bij een clubje en we noemen onszelf een fotografieclub.
Omdat ik al jaren fotografeer, volg ik cursussen en workshops en ga ik graag op stap met andere hobbyisten om nog meer kennis te vergaren.
Vorige week hadden we gedacht om dan maar eens een paar mooie zonsopkomst foto's te gaan maken. Vroeg op pad, spullen klaar, omdat we naar het wad gingen hebben we van te voren de getijen tabel geraadpleegd. Want met weinig water konden we geen lange sluiterfotografie gaan doen. En dat was juist de bedoeling.
En dan sta je daar dus op tijd met je spullen klaar,  het tij was goed, onze timing ook, alleen helaas van een mooie rode/oranje zonsopkomst was geen sprake.
Als bonus lag er wel een klein zeilbootje in het haventje van De Cocksdorp dat net op uitvaren stond.
En dan komt onvermijdelijk de vraag: wat doe ik met het logo? Zonder logo kan iedereen mijn foto gebruiken, dat vind ik prima: als het eerst maar gevraagd wordt ( en niet dat ik mijn foto zo maar ergens anders op internet terug vind)

Omdat ik zelf ook zwart-wit foto's soms mooier vind, laat ik sommige foto's ook in zwart-wit zien.
Dan ook de foto nog in kleur, zodat je zelf als lezer kan zien of je het met mijn keuze eens bent.
Na 2 dagen vroeg opstaan, en nog geen gekleurde zonsopkomst, een mooie zonsondergang dan maar.
Gisteravond ben ik naar de Mokbaai gegaan, en de zonsondergang was prachtig. Soms is de lucht ook nog mooi als de zon echt helemaal onder is gegaan, maar dat was gister niet zo. De foto komt rechtstreeks uit de camera en zonder hulpgrepen van een fotobewerkingsprogramma geplaatst. Het is jammer dat er geen tabel is waarop staat wanneer de zonsondergang/zonsopkomst gekleurd is. Dit moet je soms een beetje gokken en logisch redeneren. Maar de zonsopkomst is toch lastig, je komt vroeg je bed uit en als je uit het raam kijkt is het nog donker, geen idee of er een kleurtje aan zit te komen. Wat dat betreft is de zonsondergang iets makkelijker, als je gaat redeneren. Je ziet de wolken, de zon heeft prachtig geschenen overdag, dan is de kans groot dat er een mooi kleurtje uitkomt.
Jammer dat er geen app is, die kan voorspellen dat er een kleurtje aan zit te komen. Gelukkig is een mooie zonsopkomst niet afhankelijk van een mooi kleurtje, mist doet het ook goed. 
Vandaag ben ik even het eiland af geweest, en als je dan op de boot zit en van het uitzicht zit te genieten dan tel ik de uren dat ik weer terug kan.
Op de boot is van alles te beleven, meeuwen voeren en kijken naar andere bootjes. Ik hoopte alleen dat de allernieuwste boot ging varen zodat ik weer nieuwe dingen kan ontdekken op de boot. Helaas vandaag niet in de vaart, maar misschien binnen kort, en dan ga ik misschien een extra rondje meevaren om het schip goed te bekijken.
Nu was mijn uitzicht zo: 
Prachtige blauwe lucht en mooi wolken spel. Ik neem de fiets mee,dus stond ik op het fietsendek terwijl ik deze foto maak. Na een kort bezoek in Den Helder sta ik weer op de boot te wachten. Er is bij Lands End een klein aanlegsteigertje voor als je met "het sop" een overtochtje gaat maak Texel-Den Helder. Dus ik ben dat steigertje even opgelopen en heb daar staan kijken. Er was een leuk vogeltje die stond parmantig op de leuning. Het vogeltje schrok niet, maar bleef daar staan, terwijl ik de foto maakt. Naarmate ik dichterbij kwam werd het vogeltje onrustig en vloog weg.
En dan komt de vraag: welke fotobewerkingsprogramma gebruik jij? Ik werk met pspx4 en kan daar aardig mee overweg. Vele collegahobbyfotografen gebruiken photoshop, tijd om eens verder te kijken. Intussen ben ik ruim 24 uur verder en heb ik een demo versie van photoshop werkend om dit eens uit te testen.  Dan blijkt dat ik toch wel vastgeroest zin in mijn eigen programma en dat omschakelen nog  niet eenvoudig is. Maar wie A zegt......
Nu is het wel mijn bedoeling dat alle foto's zo goed genomen moeten zijn met de camera zodat bewerking achteraf niet nodig is. 
Tussendoor ben ik natuurlijk nog even wezen kijken bij een zonsondergang ,gevolgd door een zonsopkomst. Beide waren niet spectaculair van kleuren, maar toch leuke plaatjes gemaakt.
Er was een streepje licht en voor de rest zat de bewolking pot dicht. Maar met dat streepje kan ik dan nog wel iets. Je ziet hier de YE243 (Yerseke ) mosselvisser op zoek naar mosselzaad.
Ik was niet alleen op het strand, deze vrouw met haar hondje stond ook de zonsondergang te fotograferen. Hondje wel nieuwsgierig, dat bleef naar mij kijken. Hier is de zon al bijna onder en daardoor zie je ook de weerkaatsing op het water.

Het bekende schapenboetje, bewoond door enkele kippen. Het is een gewild foto-object. Ik kom hier dus vaker en nu ook eens met zonsondergang. Ik heb ook een zwart-wit variant gemaakt en dan komt de vraag: welke spreekt meer aan.


ik mocht van Saal-digitaal een wandbekleding testen. Ik heb gekozen voor de schapenboet met zonsondergang in kleur. Het is op alubond gemaakt., en ik ben heel heel erg tevreden.
dankje wel: #SaalDigitalNederland.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten